مقایسه پژو 206 صندوق‌دار و برلیانس h330 دنده‌ای

عرفی پژو 206 صندوق دار و برلیانس H330 پژو 206 صندوقدار که حاصل همکاری مهندسان ایران خودرو و پژو است، نخستین

توسط مدیر سایت در 11 آذر 1402

عرفی پژو 206 صندوق دار و برلیانس H330

پژو 206 صندوقدار که حاصل همکاری مهندسان ایران خودرو و پژو است، نخستین بار در سال 1386 معرفی و به بازار عرضه شد. جالب است بدانید که این خودرو در ابتدا قرار بود پژو 206 آریان نام بگیرد اما با مخالفت شرکت پژو با این نام ایرانی، ایران خودرو مجبور شد نام این خودرو را به پژو 206 SD (مخفف کلمه sedan یا بنا به برخی نقل قول‌ها، مخفف کلمات فینگیلیش Sandogh Dar ) تغییر داد

در سمت دیگر، برلیانس h330 را داریم که نخستین بار در سال 2013 معرفی شد و از سال 1394 در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک روی خط مونتاژ پارس خودرو آمد. از سال 1397 هم تولید نسخه‌ 1.5 لیتری متوقف و نسخه جدید با پیشرانه 1.65 لیتری جایگزین آن‌ شد که جایگاه برلیانس h330 را در بازار تقویت کرد. اما تحریم‌ها مانع از گسترش فعالیت برلیانس در بازار ایران شد و این خودرو از اوایل سال 1400 از خط مونتاژ پارس خودرو کنار رفت.

مقایسه پژو 206 صندوق‌دار و برلیانس h330 دنده‌ای از نظر طراحی

پژو 206 صندوقدار از همان اصول طراحی نسخه هاچ‌بک بهره می‌برد که مربوط به دهه 90 میلادی است. از این‌رو، نبایستی انتظار یک طرح مدرن را در این خودرو داشته باشیم. در واقع نسخه هاچ‌بک پژو 206 از نظر رعایت تناسب در طراحی یکی از بهترین محصولات تاریخ پژو محسوب می‌شود. اما طراحان پژو و ایران خودرو نتوانسته‌اند این تناسب‌های کم‌نظیر را در تبدیل نسخه هاچ‌بک به سدان حفظ کنند و پژو 206 صندوقدار با وجود این‌که به‌هیچ عنوان خودرویی زشت نیست اما از نماهای جانبی و عقب کمی ناهمگون به‌نظر می‌رسد.

هرچند طراحان در همان دوره نیز کوشیده‌اند دست‌کم از نمای سه‌رخ صندوق خودرو تداعی‌کننده محصول روز و مدرن پژو در آن سال‌ها، یعنی 407 به نظر برسد. البته داشبورد 206 صندوقدار به‌دلیل یکسان بودن با نسخه هاچ‌بک وضعیت بهتری دارد و هرچند ساده و تاحدودی قدیمی به‌نظر می‌رسد اما کماکان ظاهری متناسب و قابل‌قبول دارد.

برلیانس h330 حدود 15 سال جدیدتر از پژو 206 است و خطوط طراحی به‌روزتری دارد. البته این خودرو هم خیلی ساده طراحی شده و ظاهر جلب توجه کننده‌ای ندارد. اما در هر صورت از نظر اکثر افراد، زیباتر از پژو 206 صندوقدار به‌نظر می‌رسد. داشبورد برلیانس h330 هم تنها در بخش غربیلک فرمان و پشت آمپر به‌روزتر از 206 صندوقدار به چشم می‌آید. اگرچه در بخش میانی و مقابل سرنشین جلو و هم‌چنین رودری‌ها، خطوط بسیار ساده‌ای دارد و نسبت به پژو 206 صندوقدار نمره پایین‌تری می‌گیرد. 

مقایسه 206 صندوقدار و برلیانس h330 از نظر ایمنی

پژو 206 صندوقدار و برلیانس h330 دنده‌ای در بخش آپشن‌های ایمنی هم تنها حداقل‌های ممکن برای کسب مجوزهای تولید را به همراه دارند. این امکانات حداقلی شامل ترمز مجهز به سیستم‌های ABS و EBD و 2 ایربگ می‌شود. البته پژو 206 اس دی از سیستم ترمز کمکی (EBA) هم برخوردار است. در ضمن این خودرو تا قبل از سال 1398 با ترمزهای عقب دیسکی تولید می‌شد اما از آن سال به‌بعد به دلیل مشکلات تحریم، ترمزهای عقب آن به نوع کاسه‌ای تغییر کرد.

تجهیزات

پژو 206 صندوقدار

برلیانس H330 دنده‌ای

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد)

راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد)

سیستم ترمز و پایداری

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده و ترمز عقب کاسه‌ای (ترمز عقب دیسکی در مدل‌های قبل از 1398)

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده و ترمز عقب کاسه‌ای

هیچ تست رسمی ایمنی از پژو 206 صندوقدار و برلیانس h330 منتشر نشده است و نمی‌توانیم قضاوت دقیقی در این مورد داشته باشیم.

برای کسب اطالاعات کامل و راهنمای خرید تمامی ابزارآلات برلیانس میتوانید به خرید ارزان ترین ابزارآلات برلیانس مراجعه کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن